onsdag 7 november 2012

Hur jag bygger min aktieportfölj

Jag kan börja med att säga att jag ser mig själv som en långsiktig investerare. Bolagen som jag investerar i gör jag med grundtanken i att jag ska behålla dem länge, kanske till och med aldrig sälja dem Jag tror på att arbeta på lång sikt och att hålla på att trada är alldeles för chansartat och spekulativt. Självklart utvärderar jag mina innehav kontinuerligt och det har hänt att jag sålt av för att investera i ett annat bolag.

När jag väljer ett företag börjar det oftast med en magkänsla, jag vet det låter lite löst, men det är ofta så det startar och det är en bit kvar innan magkänslan leder till ett köp :) Det kan vara att jag fattar tycke för ett bolag eller får en bra uppfattning av företaget när man är i kontakt med dem på något sätt. När ett potentiellt prospekt hamnat på min radar börjar jag gå in och kolla på lite siffror. I första steget utan någon större struktur, jag kollar på vilka vinster de gjort senaste åren vilken tillväxt de har etc. Eftersom jag ser investeringarna på lång sikt och inte vill spekulera för mycket är det viktigt för mig att har visat stabila vinster under en längre tid. Jag försöker också se hur aktiekursen varit över tid för att bilda mig en uppfattning hur priset är för tillfället. Om mitt prospekt passerar det här steget har jag en strukturerad modell jag använder mig av. Då jag inte är den som gör de mest tekniska analyserna, använder jag mig av en färdig modell som jag fick av en vän, som kollar på ett par nyckeltal. Jag ska försöka att sammanfatta den nedan.

Modellen bygger på ett poängsystem där företaget får poäng utefter hur bra ett antal nyckeltal är. Poängen adderas och företaget får en A, B eller C rating. För att investera i bolaget krävs en A eller ett starkt B.
Nyckeltalen som används är:
Return on Equity - Hur stark är den här siffran?
Income growth - Har inkomsten växt sista 5 åren år för år?
Cash flow growth -  Har cash flow växt sista 5 åren år för år?
Profit margins - Hur står sig företagets profit margin jämfört med branschen
Debt check - Hur snabbt skulle företaget i teorin kunna betala sina skulder

Om företaget får en A eller starkt B är chansen stor att det blir en investering. En policy jag har är dock att aldrig ha fler än 10 bolag i portföljen. Jag tror helt enkel inte att kan följa bolagen på ett tillfredsställande sätt om man har för många i portföljen, och det blir väldigt spretigt.

Jag kommer längre fram gå in på hur jag arbetar med min befintliga portfölj. Det är viktigt att man har en strategi och följer den på ett systematiskt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar