måndag 19 november 2012

Investera i Fastigheter

För att ha en balanserad portfölj har jag valt att investera en del av mina pengar i fastigheter. Jag tror det ger en bra riskspridning att utöver aktier även äga fastigheter, då fastigheter har en låg korrelation med värdepappersmarknaden. Att även ha reala tillgång stöds i många portföljteorier, bland annat Yale-modellen (läs mer om den här).

Hur går man då tillväga? Det är inte alldeles lätt för en privatperson att investera direkt i fastigheter. Det kan krävas stora resurser ekonomiskt, dessutom är ju inte tanken med passiva inkomster att man ska bli någon fastighetsskötare...det vill inte jag iallafall :)

Jag har använt mig av Svenska Investeringsgruppen, där jag har investerar i deras SIG Omsorg. Det innebär att jag är delägare i fastigheter som hyrs ut till företag som verkar med omsorg inom ramen för LSS-boenden. Fastigheterna hyrs ut med långa kontrakt till stabila bolag, vilket gör att investeringen känns väldigt trygg. Modellen för investeringen är så att man köper andelar i ett bolag, till de här andelarna ställer man ut ett lån som ger dig 6 % ränta, utöver detta kan du även få utdelning om bolagets resultat tillåter det. Så en direktavkastning på minst 6% och förhoppningsvis lite till genererar den här investeringen vilket känns väldigt bra!

Svenska Investeringsgruppen (SIG) erbjuder en rad olika alternativ för investeringar. Bland annat i USA som jag har kikat lite på. Anledningen att jag inte har gjort någon ytterligare investering där än är att jag vill ha en balans i portföljen. Men jag kan verkligen tänka mig att det blir något ytterligare förvärv längre fram. Principen för alla fastighetsinvesteringar som SIG erbjuder är just att den ska generera direktavkastning utan att man själv behöver arbeta för den. Självklart tar de en provision när de gör en investering, men då jag inte är fastighetsexpert själv, eller särskilt sugen på att arbeta aktivt med min fastighetsinvestering, tycker jag det här är ett bra upplägg. Kostnaden för investeringarna ligger från cirka 200 000 och uppåt vilket gör det möjligt att ta del av fastighetsinvesteringar som de allra flesta normalt inte har möjlighet att göra.

1 kommentar:

  1. Intressant läsning.Har funderat på SIG länge.... Hur ser avgifterna ut hos SIG?

    SvaraRadera