tisdag 13 november 2012

Ratos Q3

Som jag tidigare nämnt är Ratos det innehav som har gått absolut sämst för mig, men jag har ingen panik. Jag har legat kvar och still med mitt innehav ett tag nu. Enligt min strategi hur jag arbetar med portföljen har jag haft köpstopp på Ratos ett tag (vet att jag har lovat att utveckla den, och det kommer!), men snart kommer jag antagligen öka innehavet snart.

Ratos gjorde ett starkare kvartal än vad de har gjort på ett tag. Mycket beroende på avyttringen av Anticimex (IRR 24%) och Lindab (exitvinst 55 milj) som har förstärkt kassan ordentligt. Ratos har även avtalat om att avyttra Stofa (IRR 55%) med en god vinst, men det ger effekt Q4-Q1. Om man ser på de nuvarande innehaven så är det blandad kompott. Arcus, GS Hydro och Finnkino har en stark en utveckling. Omvänt så avmattas utvecklingen i Inwido och Hafa. AH, Diab och Jötul har mer motvind. Dock känner Ratos att de har och genomför betydande omstruktureringsprogram för en svag makroutveckling.

Som sagt Ratos har haft sämst utveckling i min portfölj, men jag tror på bolaget på sikt och kommer fortsätta med företaget i portföljen och eventuellt öka innehavet under hösten. Företaget har varit duktiga över tid och jag tror de kommer lyckas igen. Det ska bli intressant att se vad som händer framöver, i VDns kommentar antyds det att köp av bolag kan vara på gång. Jag rekommenderar alla att se videon som sammanfattar Q3 på Ratos hemsida för att få en överblick av kvartalet som varit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar