fredag 16 november 2012

Hakon Invest

Hakon Invest är ett av mina nyaste innehav. Jag ville vikta om lite i portföljen för att ha en bättre spridning mot olika branscher. Det var både ett svårt men samtidigt lätt val. Största anledningen att jag gick in i bolaget stavas ICA. Jag vill äga en del av det bolaget. Det som vägde lite mot var Hakons övriga innehav, Hemtex, Forma Publishing, Cervera, InkClub och Kjell & Company.

Hemtex har varit ett problembarn länge, Cervera blomstrar inte direkt och Forma är i en tuff bransch. InkClub och Kjell är helt ok innehav. Förhoppningsvis kan Hakon få bättre ordning på dessa bolag och kanske ha en del samordningsvinster. Dock tycker jag att innehavet av ICA väger över.

Hakon publicerade sin Q3 rapport häromdagen och det var både positivt och negativt. Det negativa är såklart att kvartalet går med förlust. Dock beror förlusten på en stor engångskostnad där Ica förlorade en skattetvist och för Hakon innebar det det en kostnad på 512 mKr. Det positiva är att Ica gör sitt bästa rörelseresultat någonsin, dvs om man enbart ser till rörelsens resultat (ej med hänsyn till skattetvisten)

Om man kollar på hur det ser ut hittills i år för de olika bidragen mätt i bidrag till Hakons rörelseresultat:
- Ica lägre än 2011 (förlusten i skattemålet)
- Forma betydligt bättre än i fjol. Främst beroende på avyttringar, annars har bolaget stora omstruktureringskostnader
- Kjell & Co bättre än 2011
- Cervera lika dåligt som tidigare
- Hemtex betydligt bättre än 2011 om än fortfarande ordentligt minus.

Jag tycker det ändå ser ganska bra ut. Ica gör bättre rörelseresultat än på länge, Forma gör en omstrukturering som jag tror kan bli bra, Kjell & Co växer och utvecklas, Hemtex går dåligt men ändå mycket bättre än tidigare.

Något som är viktigt att ta hänsyn till om man är intresserad är att Ahold som äger en stor del av Ica funderar på hur de ska göra med sitt innehav. Jag tror dock inte att det utgör någon större fara, Hakon har avtal som reglerar deras inflytande. Bolaget har också utrymme att göra stora investeringar och kan bevaka och kanske utöka sitt innehav av Ica om tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar