tisdag 20 november 2012

Hur jag arbetar med min portfölj

Jag har lovat att berätta mer om hur jag arbetar med min aktieportfölj löpande.

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så är direktavkastningen viktigt för mig, tror inte jag klargjorde det i inlägget om Hur jag bygger min aktieportfölj. När ett bolag har passerat de steg jag beskriver i det inlägget kollar jag på hur direktavkastningen ser ut. Det kommer alltså i slutet av processen och är inte ett kriterie för vilka bolag jag börjar att kolla på. Dock så vill jag att ett bolag jag köper aktier i gärna har en direktavkastning på över 3 %.

Det jag då gör fortlöpande med mina bolag följer vissa kriterier:
- Minst 10 % av min lön går varje månad till aktieköp. Gärna mer om jag har ekonomiskt utrymme för det
- Jag köper aktier i det bolag som har gett lägst avkastning procentuellt sett.
- En aktie får aldrig utgöra mer än 20% av min portfölj.

Så varje månad tar jag undan minst 10% av min lön i början av månaden och för över den till mitt aktiekonto. Om jag har ytterligare pengar kvar från föregående månad lägger jag på dessa också. Om man investerar regelbundet blir det till slut ganska mycket pengar. Man ska också alltid bestämma hur mycket man kan avvara i början i månaden, att ta vad som finns kvar är hopplöst, då kommer det inte bli mycket pengar till investeringar.

Sedan köper jag alltså i det bolag som har gett lägst avkastning procentuellt sett. Detta kan synas lite märkligt vid en första anblick. Men jag har valt ut stora bolag som jag tror kommer generera vinster under en längre tid och jag ser det som sannolikt att de kommer att växa i ett långt perspektiv, därför vill jag komma in så billigt som möjligt. Det finns en kritik mot att försöka snitta ned sig. Den bygger på att även om du köper billigare än vad du gjort tidigare är det inte säkert att priset är lågt i företaget, du kan ju ha gått in för högt från början. Det finns definitivt en poäng i detta, dock ser jag det som att om jag ska ha bolaget i min portfölj  länge, talar om kanske 10 eller 20 år (eller varför inte ännu längre?), så vill jag såklart få ned mitt snittpris på de aktier jag köper.

Sist men inte minst har jag kriteriet att ett bolag aldrig får utgöra mer än 20 % av min aktieportfölj. Det finns ett uttryck som lyder "Försök inte att fånga den kniv som faller". Självklart vill jag få ned mitt snittpris, men om anledningen till att bolagets avkastning är låg är att bolaget går dåligt vill jag inte köpa för mycket av det. Om något företag kommer upp i denna procent så lägger jag köpstopp på det, tills jag byggt upp portföljen ytterligare. Självklart finns det undantag, om jag ser att företaget faller för det gör dåliga resultat så köper jag inte det just denna månad.

Hoppas att detta inlägg var klart :) ibland är det svårt att sätta ord på en strategi som har funnits i huvudet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar