torsdag 29 november 2012

Tidig julklapp till investeraren

Jag har flera vänner som funderar på att börja spara i aktier men vet inte riktigt var de ska börja och om de ska välja aktiekonto, investeringssparkonto (ISK) eller en kapitalförsäkring. Så vad ska man välja?

Min rekommendation är att först och främst välja en bank som har låga courtage. De större bankerna där de flesta har sina konton är ofta jämförelsevis dyra, till exempel har Länsförsäkringar 99 kr i minimicourtage. Jag har valt att använda mig av Avanza Bank, där kommer du ner till mellan 19-39 kr i minimicourtage beroende på vilket konto du väljer. Jag jämförde med Nordnet och de ligger i ungefär samma prisnivåer, så jag rekommenderar att välja någon av dessa. Nu är det säkert många som tänker att det ändå inte är så stor skillnad på 99 eller 39 om man gör ett köp i månaden. Men för att göra en jämförelse, säg att du har 25 000 kr i månadslön och du lägger undan 2 500 för att investera i aktier. Då motsvarar 99 kr i courtage 3,96% av din månadsinvestering. 39 kr blir bara 1,56 % av investeringen. De 60 kr i skillnad i courtage kan också vara skillnaden om du kan köpa en aktie till den månaden. Säg att du totalt kan köpa 8-10 aktier fler varje år och med en sparhorisont på 20 år talar vi 160 aktier, och då har vi inte räknat med den extra utdelning du får på de extra aktierna som också genererar pengar. Så även om det kan ses som lite pengar så är det viktigt att man får så många kronor i arbete som möjligt. På längre sikt med ränta på ränta effekt så blir det en stor skillnad.

Jag hade tidigare ett vanligt aktiekonto då jag egentligen är emot principen att beskattas oavsett om du gör vinst eller inte som du gör på ett ISK eller en kapitalförsäkring. I ett vanligt konto beskattas du 30% på vinst vid försäljning samt på dina utdelningar. Men lite nördig som jag är så räknade jag på det och kom fram till att min skatt blir mycket lägre vid användande av ISK. Anledningen till att jag tar ett ISK före en kapitalförsäkring är bland annat att i ett ISK har du ett direktägande i dina aktier, i kapitalförsäkringen är det just försäkringen du äger. Hur skatten på ett ISK räknas ut är lite knepigt men kort sagt så är det en skatt du betalar varje år oavsett vinst eller förlust på din portfölj och den baseras på statslåneräntan som bestäms av riksgälden. En annan fördel är att du slipper deklarera dina affärer vilket kan vara knepigt.

Avanza har här en förklaring hur man räknar ut skatten. För ett mer utförligt exempel rekommenderar jag inlägget Investeringssparkonto eller inte på bloggen http://minpengamaskin.se

Jag avslutar med att knyta an till rubriken, den tidiga julklappen är till oss som använder ISK, riksgälden har nämligen bestämt sig för att sänka statslåneräntan vilket betyder att det nästa år blir cirka 9 % lägre skatt på portföljen nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar